UTILIZATORII DE INTERNET DIN MOLDOVA

utilizatori-internet-moldova-2015

Promovarea online în Moldova căștigă tot mai mult teren față de publicitatea tradițională (TV, OOH, presa scrisă). Tot mai multe companii își redirecționează bugetele în promovarea pe internet, cauzele fiind foarte diverse: target-area exactă a auditoriului țintă, modalități și canale variate de promovare, prețuri accesibile etc.

 

Pentru a înțelege mai bine de ce companiile optează pentru promovarea în mediul online voi oferi o analiză asupra utilizatorilor de internet din Moldova pentru anul 2015. Datele statistice și graficele ce urmează sunt preluate din studiul demografic realizat de BATI, în parteneriat cu Gemius.

CINE SUNT BATI ȘI GEMIUS

BATI este o organizație necomercială care are ca scop studierea industriei media și publicității pentru a măsura indicatorii de performanță ai produselor media. În urma studiilor efectuate, aceasta pune la dizpoziție atît date statistice despre profilul utilizatorilor de internet, frecvența de utilizare a internetului de către populație cât și face un clasament a celor mai importante site-uri web din Moldova.

 

Gemius este o companie lider în cercetarea profilurilor utilizatorilor pe internet în Europa Centrală și de Est. Gemius are următoarele instrumente: Gemius Explorer și Gemius Direct Effect.

Studiile și analizele oferite de aceste două organizații permit planificarea corectă a campaniilor de promovare online. Astfel bugetele de publicitate sunt investite eficient.

PROFILUL UTILIZATORILOR DE INTERNET DIN MOLDOVA ÎN 2015

  • 2,12 milioane de utilizatori ai internetului
  • 88% dintre utilizatori folosesc zilnic internetul;
  • 53% dintre utilizatorii sunt de sex feminin;
  • 65% dintre utilizatori au vârste cuprinse între 20 si 49 de ani; segmentul cel mai mare (28%) fiind tineri cu vărste între 20 și 29 de ani, urmat de segmentul 30 -39 (22%);
  • 33% dinntre utilizatori au studii universitare și postuniversitare;
  • 56% sunt persoane active, angajați sau antreprenori și 18% se află în perioada de studii;
  • 34% au venituri lunare nete de până la 10 mii de lei;
  • 93% au calculator personal, iar 37% accesează internetul folosind tableta sau smartphone-ul;
  • 15% dintre utilizatorii de internet accesează servicii bancare online, iar 40% fac periodic cumpărături online;
  • 54% dintre utilizatori sunt interesați de știri;
  • 54% au o experiență de utilizare a internetului mai mult de 5 ani;
  • 41% au copii mai mici de 15 ani.

Analizînd aceste date ajungem la următoarea concluzie:

 

UTILIZATORII DE INTERNET DIN MOLDOVA REPREZINTĂ PREPONDERENT PERSOANE ACTIVE, EDUCATE, CU POTENȚIAL DE CUMPĂRARE PESTE MEDIE.

Datorită acestor date statistice plasarea publicității în mediul online este foarte atractivă pentru companii. Studiile socio-demografice pe fiecare site care fac parte din monitorizare permit elaborarea campaniilor mult mai eficiente, plasând publicitate doar pe site-urile unde se regăsește auditoriul țintă dorit.

 

Mai jos sunt expuse mai multe grafice și tabele care conțin date statistice despre site-urile monitorizate și despre profilul utilizatorilor de internet din Moldova.

SATISTICA AUDIENȚEI SITE-URILOR DIN MOLDOVA

Statistica audienta web site Moldova

(Octombrie 2015)

TIPURI DE INFORMAȚII CĂUTATE PE INTERNET

Tipuri cautari online virsta

În funcție de Categoria de vârstă, Septembrie 2015 (utilizatori reali, mii)

DISTRIBUȚIA INTERNAUȚILOR MD DUPĂ RAIOANE ȘI CATEGORIA DE VÂRSTĂ

Utilizatori internet raioane Moldova

(Septembrie 2015)

DISTRIBUȚIA PROCENTUALĂ A UTILIZATORILOR DE INTERNET DUPĂ OCUPAȚIE

Utilizatori internet ocupatie Moldova

(Septembrie 2015)

DISTRIBUȚIA % PE CATEGORII DE VÂRSTE, SEX, LIMBA DE COMUNCARE, STUDII/EDUCAȚIE

(Septembrie 2015)

CONSUMUL DE MASS-MEDIA DIGITALĂ DUPĂ GRUPE DE VÂRSTĂ ȘI SEX

Consum internet virsta gen Moldova

(Septembrie 2015)

MOTOARELE DE CĂUTARE FOLOSITE DE UTILIZATORII DIN MOLDOVA ȘI ȚĂRILE VECINE

Motoare de cautare folosite Moldova

Concluzie

Posibilitatea de a studia și a analiza comportamentul și profilul utilizatorilor de internet a făcut posibilă creșterea volumelor de publicitate în 2015. Trendul ascendent al dezvoltării pieței online va favoriza majorarea bugetelor de promovare online și în anul 2016, având de câștigat atât clienții cât și agențiile de marketing digital.

Ți-a plăcut articolul? Te încurajăm să-l distribui. Susține educarea pieței din Moldova cu privire la promovarea online.