Interviu cu Victor Cernomorcenco, specialist în Marketing Digital

victor-cernomorcenco-marketing

Cine este Victor Cernomorcenco?

Specialist în Marketing Digital cu experiență acumulată în companii comerciale și agenții de publicitate.

Cum vezi tu marketingul în Moldova, cât de aproape suntem de trendurile internaționale?

Suntem departe de marketingul inteligent existent în Europa de Vest sau SUA. Și aici un exemplu: strategiile de inbound marketing (SEO, content marketing etc.) sunt abia la început. Cei care vor investi în această direcție vor avea de câștigat pe termen lung.

Cât de pregatiți sunt specialiștii din domeniu?

Avem foarte puțini specialiști buni și talentați. Cu toate acestea, se observă o creștere a comunităților de marketing în mediul online, ceea ce  este un fapt salutabil. La fel, e binevenită și activitatea Armenească 13A care dezvoltă comunitatea offline a specialiștilor de marketing din Moldova.

Cât de apreciați sunt marketerii pe piața locală?

Dacă o persoană aduce valoare adăugată prin activitatea sa companiei, atunci aceasta, evident, va fi apreciată. Iar dacă lipsește aprecierea și susținerea din partea directorilor, colegilor, atunci mai bine ar trebui să plece în căutarea companiei sau oamenilor care-i vor aprecia cunoștințele și abilitățile profesionale la justa valoare.

Sunt afacerile din Moldova digitalizate sau încă se lucrează prin makler, 999 sau din gură în gură?

Suntem cu vreo 10 ani în urmă în comparație cu lumea civilizată ☺.

 

Acest fapt se datorează lipsei interesului giganților mari precum Facebook, Google (nu avem acces la multe instrumente de ale lor, dar care sunt disponibile pe piața externă) deoarece suntem o piață foarte mică. Un alt motiv e mentalitatea arhaică a conducătorilor de companii care nu cunosc acest domeniu și preferă să investească bugetele de promovare în canale de marketing tradiționale.

 

Totuși, avem companii care au strategii de marketing online foarte bine setate și deja culeg roade prin implementarea acestora.

 

Site-urile de anunțuri precum 999.md și makler.md, rămân a fi o sursă de promovare prioritară pentru unele companii, precum sunt companiile de construcții, care practic au monopolizat această nișă.

Despre bugete – unele companii plătesc mii de euro pentru publicitatea în Google Adwords și Social Media – este asta motivat? Se merită aceste investiții?

Odată cu creșterea populației cu acces la internet au început să crească și bugetele de marketing online. Companiile mari au început să redistribuie o bună parte din bugetele de marketing tradițional în mediul online. Și companiile mici, datorită costurilor mai mici de promovare în online, aleg să învestească în promovarea pe internet.

 

Partea frumoasă a promovării online este faptul că putem targeta cu o mai mare precizie auditoriul țintă, este mai puțin costisitoare și pot fi analizați mult mai ușor indicatorii de performanță în comparație cu canalele de promovare clasice cum este TV, presa scrisă, OOH.

 

Ce ține nemijlocit de Google Adwords și Social Media (promovare pe Facebook și Instagram etc.), sunt două din cele mai populare modalități de promovare online care aduc rezultate aproape imediat.

Salariile marketerilor pe care i-am întâlnit în Moldova sunt mizere – cât de încurajator e asta pentru un proaspăt absolvent de la marketing?

Nici o grijă, dacă sunt siguri de cunoștințele sale și își fac munca calitativ. Evident, un masterat sau stagiu peste hotare i-ar ajuta mult.

 

Cauza salariilor mici: Există o percepție greșită a angajatorilor că o singură persoană poată face totul, începând cu design, branding, SEM, SMM, SEO, PR etc. Totuși o singură persoană nu va putea executa totul în timp și calitativ iar companiile cu o astfel de abordare au doar de pierdut din alegerea acestei “strategii”.

 

În rezultat, se pierd foarte multe oportunități de vânzare din lipsa unei strategii de promovare bine definite și prost executate.

 

Salariile vor crește odată cu conștientizarea acestui fapt din partea companiilor dar și odată cu conștientizarea specialiștilor din domeniu că cunoștințele și abilitățile profesionale costă scump.

Ce este SEO?

Optimizarea pentru motoarele de căutarea stă la baza creării unui site web, este temelia pe care se construiește un site web calitativ atât pentru utilizatori cât și pentru motoarele de căutare.

 

Din păcate la noi în Moldova, companiile caută servicii SEO deja după ce au apelat la o companie de web design și au construit site-ul. Proprietarii de companii înțeleg doar după lansarea site-ului că au investit bani într-un produs care nu vinde și care nu corespunde așteptărilor acestora.

 

Foarte multe companii de creare a site-urilor nu au specialiști SEO în interior, și de obicei aceștia nu vorbesc despre SEO cu clienții. Preferă să tacă și să ia bani doar pentru design și programare. Și chiar și așa, am văzut multe companii de web design (au apărut ca ciupercile pentru că este cool :) care habar nu au ce înseamnă un site din punct de vedere a marketing-ului, un site web care să vândă.

 

Mai există și problema proprietarilor de afaceri care vor să construiască un site web cu resurse minime dar se așteaptă la rezultate mari.

Care sunt sursele tale de învățare, perfecționare?

Zilnic urmăresc: searchenginewatch.com, searchengineland.md și contentmarketinginstitute.com.

 

Cel puțin o dată pe lună fac un research la nivel global pe subiecte de SEO, Digital Marketing, Content Marketing etc. Caut informație utilă și exemple de succes.

Ce ar trebui să facem ca sa trăim bine în Moldova atât corporațiile, cât și angajații?

Prea globală întrebare. Să schimbăm politicienii. ☺

 

Dar dacă e să fiu mai aproape de subiect, noi specialiștii ar trebui să depunem 100%  efort în tot ceea ce facem pentru a aduce cele mai bune rezultate, iar companiile să se învețe să aprecieze specialiștii la justa lor valoare.

Interviu realizat de Armenească 13A Coworking Space.