EFICIENȚA PROMOVĂRII PRIN BANNERE ONLINE

eficienta-bannere-online

Plasarea bannerelor online este una din primele metode de promovare în internet. Eficiența plasării bannerelor a fost întotdeauna un subiect de dezbatere între specialiștii online. Odată cu dezvoltarea internetului s-au dezvoltat și canalele de plasare publicitate/promovare astfel încât bannerele au pierdut tot mai mult teren metodelor de promovare pe termen lung.

ISTORIA BANNERELOR ONLINE

Primul banner a fost creat în 1994 și a avut un CTR (rată de clickare) de 44%. În acel timp era o etapă revoluționară în pomovarea online.

Primul banner online

Formatul bannerelor s-a modificat de-a lungul timpului. La început se plasau bannere simple în format jpg sau png. Plusurile acestor bannere era simplitatea de a fi create iar ca minus putem menționa imposibilitatea de a capta atenție (bannerele reprezentau o simplă imagine).

 

Apoi s-a trecut la formate flash și gif. Aceste formate de bannere deja captau mai multă atenție deoarece erau animate. Minusul acestora era faptul că ele măreau timpul de încărcare a site-urilor. Din această cauză mulți utilizatori evitau site-urile care foloseau exagerat acest tip de publicitate.

 

La moment, bannerele se crează în format HTML5. Acest format ne permite să elaborăm bannere fără a avea careva limite sau restricții. Bannerele în format HTML5 nu mai influențează negativ asupra vitezei de încărcare a site-ului.

 

Cu toate acestea eficiența plasării bannerelor în mediul online este un subiect tot mai discutat.

 

Unele companii/specialiști sunt de părerea că doar folosind plasarea bannerelor poți crea o strategie de promovare în mediul online care să genereze rezultatele dorite. Tot ei, afirmă că plasarea bannerelor ne ajută la crearea brand awareness-ului și este un element indispensabil chiar și în zilele de azi în strategiile digitale.

 

Alte companii, specialiști, afirmă că plasarea bannerelor online este o metodă veche și nerelevantă obiectivelor reale din ziua de azi și anume – creșterea vînzărilor. Aceștia recomandă ca bugetele de plasare a bannerelor să fie îndreptate către noile tendințe de promovare online și anume: promovarea pe rețelele de socializare, promovarea pe motoarele de căutare (SEO și PPC), remarketing, content marketing etc.

PRO SAU CONTRA BANNERELOR ONLINE

La nivel internațional, la momenul actual, avem următoarele date statistice referitor la rata de click-are a bannerelor online:

  • Bannere Standard – 0,12 CTR
  • Bannere Rich Media – 0,44 CTR
  • Bannere Video – 0,39 CTR

 

CTR – Click Througt Rate – rata de click-are reprezintă raportul dintre numărul de click-uri efectuate pe un anunț/banner și numărul de apariţii ale anunţului/bannerului.

 

Formula CTR
Numărul de click-uri/ Numărul de afișări x 100 = Rata de click-are

 

Exemplu:
12 click-uri /10 000 afișări x 100 = 0,12% CTR

 

Pe lângă faptul că rata de click-are a bannerelor este una foarte mica e nevoie să luăm în calcul și comportamentul utilizatorilor pe site după ce click-ează pe banner ca să înțelegem cît de eficientă este promovarea prin intermediul acestora.

CUM URMĂRIM EFICIENȚA BANNERELOR ONLINE

Bounce rate bannere online

Cu ajutorul la Google Analytics putem urmări următoarele aspecte ce țin de comportamentul utilizatorilor pe un site web: numărul de pagini vizitate, timpul petrecut pe site, bounce rate etc.

 

Urmărind aceste date ne putem face o viziune asupra a cât de implicați sunt utilizatorii atunci cînd navighează pe site, respectiv cît de eficientă este o campanie de promovare/publicitate. Cu cât rata de implicare este mai mare cu atât crește posibilitatea ca utilizatorii să comande produse sau servicii, respectiv putem vorbi despre eficiență.

 

În cazul plasării bannerelor online bounce rate-ul constituie peste 80%, iar în multe cazuri și peste 95%.Asta ar însemna că 80-90% din bugetul pentru publicitate este buget pierdut. Unele agenții sau specialiști ar spune din start că obiectivul principal al bannerelor este brand awareness. Ok, și cum ei îl măsoară? Care este dovada că utilizatorul într-adevăr a văzut afișarea bannerului? Cum calculează ei acest indicator de performanță?

 

Majoritatea click-urilor pe bannere sunt efectuate sau din greșeală sau din motiv de frustrare. Utilizatorii click-ează pe bannere pentru a le închide deoarece nu vor să vadă publicitatea deranjantă și mai puțin din cauza că acestea le-au trezit un interes pozitiv.

CUM LUPTĂ UTILIZATORII CU PUBLICITATEA DERANJANTĂ (CU BANNERELE)

Conform studiului organizat de Pagefair la nivel global adblockingul a crescut cu 41% în ultimile 12 luni, iar asta a costat agențiile de plasare bannere online cu peste 22 miliarde de dolari.

 

*Adbloking – filtru care blochează publicitatea pe internet.

 

În Moldova acest procentaj este unul cu mult mai mic din cauză că nu toți cunosc despre această posibilitate de a bloca publicitatea nedorită/deranjantă. La doar un click și tu poți instala adblokingpentru browserul Google Chrome.

CUM LUPTĂ CREIERUL UMAN CU BANNERELE

De cele mai dese ori, bannerele online sunt pur și simplu ignorate dintr-un simplu motiv. Creierul nostru s-a adaptat, astfel încât în subconștient s-a format un filtru care automat elimină informația inutilă. Acest fenomen se numește “banner blindness”.

Scanare pagina site

*Sursa: nngroup.com

 

Acestea fiind spuse te las să îți faci propria concluzie asupra eficienței bannerelor online.

Ți-a plăcut articolul? Te încurajăm să-l distribui. Susține educarea pieței din Moldova cu privire la promovarea online.